تاریخ عطر وادکلن در ایران

0
1008

چندی پیش یکی از دست*اندرکاران بازار عطر و ادکلن ایران که ذوق و سلیقه*ی خاصی در این زمینه دارند، مطلبی در یکی از مجله*های تبلیغاتی کالاهای لوکس به چاپ رسانده*اند که در آن از ایرانیان به عنوان اولین تولیدکنندگان عطریات و روغن*های معطر و همچنین اولین سازندگان لوازم آرایشی و کرم*های زیبایی یاد شده است.

ایشان ضمن اشاره به حکاکی سنگ*ها در پرسپولیس اذعان داشته*اند که علایم شفافی از مجموعه آثار آن زمان نشان دهنده سابقه*ی مصرف و تولید عطر از دوران باستان در ایران است به نحوی که در یکی از این حکاکی*ها، داریوش در حالی که بر صندلی با شکوهی نشسته و دسته گلی در دست دارد، دو شیشه عطر در مقابل اوست و خشایار شاه پشت سر او ایستاده و از همان گل*ها در دست چپ او دیده می*شود. به نظر می*رسد که این گل*ها احتمالا نوعی نرگس هستند که ویژه استان فارس بوده و در برخی منابع اسلامی نیز به آنها اشاره شده است. در این زمینه حتی منابع غربی نیز ایرانیان را به عنوان نخستین تولیدکنندگان انواع عطرها و سازندگان پودرهای آرایشی معرفی کرده*اند و شواهد حاکی از آن است که محصولات کارگاه*های عطرسازی موجود در استان فارس به دورترین نقاط دنیا صادر می*شده است.

همانطور که این نویسنده*ی خوش ذوق نیز اشاره داشته*اند، عطر و خوشبویی چنان مورد علاقه مردم ایران زمین بوده که کاشتن گیاهان معطر و انواع گل*ها برای تهیه عطر و گلاب از آنها در ایران باستان، به خصوص در استان فارس، و همچنین در زمان مادها در مناطق آذربایجان، کردستان و کرمانشاه رایج بوده و ردپای عطر را در هنر، شعر و ادبیات، مثل*ها و سنگ بنشته*های کهن می*توان یافت. با توجه به موارد گفته شده در حال حاضر متاسفانه کشور ما نه تنها به عنوان تولیدکننده عطر در جهان مطرح نیست بلکه به عنوان یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصولات آرایشی و بهداشتی به حساب می*آید.

هم اکنون تولید عطر و ادکلن در دنیا در سه کلاس b, a و c صورت می*گیرد که دانش تولید عطرهای کلاس a در دست براندهای خاصی در دنیاست و هرکسی نمی*تواند به راحتی به آن دست یابد.
اما با توجه به سابقه*ی تولید عطر در ایران و ذوق و سلیقه خاص ایرانیان در حال حاضر بهترین عطرهای کلاس b توسط برخی از شرکت*های ایرانی تولید و به بازارهای جهانی عرضه می*شود. به نظر می*رسد که ذوق و هنر ایرانی در تولید چنین عطرهایی دخالت مستقیم داشته و ایرانیان بدون کپی برداری از براندهای مطرح جهان، رایحه*هایی به بازار عطر و ادکلن جهان عرضه کرده*اند که توانسته است مصرف*کنندگان بسیاری را از نقاط مختلف جهان به سوی خود جلب کند.
در شرایط کنونی و با وجود قدمت تاریخی تولید عطر و لوازم آرایشی در ایران، چنین می*نماید که اکثریت قریب به اتفاق عطرهای موجود در بازار ایران، از براندهای ناآشنا و بعضا غیراستاندارد است که اغلب آنها در کشورهای همسایه از جمله امارات متحده عربی در داخل ظروف پرزرق و برق قرار گرفته و پس از درج لیبل براندهای معتبر وارد کشور می*شوند.

گزارش*ها حاکی از آن است که هم اکنون در دوبی هیچ گونه قوانین بهداشتی و نظارتی خاصی برای تولید و بسته*بندی عطرها وجود نداشته و هر کس می*تواند به راحتی این کار را انجام داده و محصولات خود را با نام*های مختلف به کشورهای منطقه صادر کند. این در حالی است که در کشور ما، شرایط خاصی در این زمینه حاکم بوده و دستورالعمل*های سفت و سخت وزارت بهداشت در زمینه تولید و ورود انواع عطرها و لوازم آرایشی و بهداشتی سبب شده است تا حد امکان از ورود کالاهای تقلبی به بازار جلوگیری به عمل آید. حال با توجه به موارد فوق امیدواریم که صنعت تولید عطر و ادکلن در ایران به روزهای گذشته بازگشته و بتواند با کسب شهرت اولیه*ی خود صنعت تولید عطریات و محصولات آرایشی ایران را به یکی از سودآورترین صنایع کشور تبدیل کند

بدون نظر

نظرات و پیشنهادات خود را ارسال کنید .