شرح بخش تجاری مجتمع آرمان

بخش تجاری مجتمع تجاری، اقامتی- مسکونی آرمان دارا بودن  ۳ ورودی می باشد. ورودی اصلی در جنوب مجتمع و حاشيه خيابان نواب صفوی ، ورودی دوم در شمال و وروديی سوم در شرق مجتمع واقع شده اند و واحدهای تجاری در سه طبقه ۱- ، همکف و ۱+ با ترکیب مطالعه شده ای به سه بخش، یعنی ۳۴۴ باب مغازه، ۶۳ ویترین و ۲۲ كيوسك تقسیم بندی میشود.در مجموع به مساحت ۲۴۳۴۲ متر مربع مي باشد.

طبقۀ منهاي يك

این طبقه می تواند روزانه پذیرای ۱۰۲۴۴ نفر مراجعه کننده باشد. در این طبقه ۱۲۰واحد تجاری با مساحت متوسط۷۶/۳۵ مترمربع وجود دارد. زیربنای این طبقه ۵/۹۳۳۰ مترمربع است که ۵/۳۵۲۶ مترمربع آن به فضاهای تجاری در این طبقه اختصاص دارد و ۱۳۵۱ متر مربع مساحت تفرجگاه مي باشد.

وجود مجسمه پیرخرد، آبشارهای متنوع، برکه، کافی شاپ و از جاذبه های منحصر به فرد موجود در این طبقه است که تلاش بر این است تا این فضاها سرگرمی مناسبی برای افراد خانواده به وجود بیاورد ۱۶عدد ویترین انحصاری برای نمایش کالا و تبلیغات، ۱۴كيوسك، نمازخانه و سرویس بهداشتی از دیگر فضاهای این طبقه هستند.

در طبقه منهاي يك همچنين فضايي براي كودكان اختصاص داده شده است كه مراجعه كنندگان مي توانن كودكان خودرا جهت تفريح و سرگرمي به اين قسمت آورده و خود به راحتي در مجتمع گردش و جستجو نموده و به امور خود بپردازند.

بطور كل مي توان گفت بخش تجاري اين مجتمع بگونه اي طراحي شده كه مراجعه کننده (در اصلاح پاخور) به هر سه طبقه یکسان باشد و این از شاخص ها و مزایای طراحي این مرکز تجاری مي باشد

طبقۀ همکف

طبقه همكف اين مجتمع داراي ظرفیت ۶۷۳۲ نفر مراجعه کننده در روز، ۱۰۵واحد ، ۴ کیوسک و ۲۰ ویترین ، طراحی مدرن دسترسی ها و تجهیزات ارتباط عمودی است.

زیربنای این طبقه ۵/۶۹۳۱ مترمربع است که خالص فضای تجاری آن پس از کسر سایر فضاهای خدماتی و مشترک، ۵/۲۸۷۴ مترمربع مي باشد. در این طبقه ۱۴ویترین انحصاری برای نمایش کالا و تبلیغات و چهار غرفه وجود دارد. راهروهای عریض با سبک معماری مدرن و دسترسی آسان به فضاها، باعث شده است حس لذت ورودی باشکوه اصلی بخش تجاری برای مراجعه کنندگان دوچندان شود.ورودی اصلی مجتمع تجاری از خیابان نواب صفوی در این طبقه است. همچنین به منظور سهولت رفت وآمد، خروجی های فرعی دیگری نیز در این طبقه طراحی شده است.

در اين طبقه ورودي رستوران صخره اي درون غار قرارگرفته است كه در پشت آبشار واقع است و كليه غذاهاي ايراني و فرنگي درآن سرو مي شود.

طبقۀ اول تجاری (۱+)

طبقۀ اول تجاری ۱+ ، ظرفیت سرویس دهی به ۵۴۶۸ نفر مراجعه کننده در روز را دارد .در این طبقه ۱۴۴واحد تجاری جانمایی شده است. طراحی مدرن دسترسی ها و تجهیزات ارتباط عمودی فضاها و وجود فودكورت یکی از ویژگی های قابل توجه این طبقه است. اين طبقه حدود ۸۶۰۰ مترمربع زیربنا دارد. راهروهای عریض با سبك معماری مدرن، نورگیر طبیعی و ۲۱ ویترین انحصاری برای نمایش کالا و تبلیغات و ۴ كيوسك، از نکاتی است که نمی توان آنها را نادیده گرفت.

طراحی فضای فود کُرت منطبق بر بهترین استانداردهای بین المللی این گونه است که چندین سرویس دهنده یا تهیه کنندۀ غذا در پيشخوان های مستقل، اقدام به ارائۀ غذا شامل پیش غذا، غذاهای اصلی، دسر و نوشیدنی به صورت خودخدمتی ( Self-Service ) می کنند. مشتریان پس از تهیۀ غذا می توانند برای صرف آن، از فضای مبلمان شدۀ مشترک بین سرویس دهندگان استفاده کنند. فودکرت مجتمع چند منظورۀ آرمان با احتساب فضای مبلمان شده، به مساحت کلی ۱۵۸۷مترمربع با ترکیب ۸۱۵ مترمربع فضای تولید، بسته بندی و عرضۀ غذا که در ۱۵ پیشخوان بناشده، در طبقۀ اول بخش تجاری (۱+)، برای سرویس دهی به مراجعان طراحی شده است. این بخش ظرفیت پذیرش و خدمت رسانی به ۸۰۰ نفر در روز را داراست .

در این طبقه ورودي گالري تفرجگاه قرار داشته که آثار هنري هنرمندان جهت بازديد مراجعه كنندگان به نمایش در خواهد آمد.همچنین مجسمه مرد سخنو در این طبقه قرار دارد.

در اين طبقه ۲ سرويس بهداشتي در ضلع هاي شمال شرقي و سرويس ديگر به جهت نزديكي به بخش فودكردت در جنوب غربي تعبيه شده است.

ویــدها

 از ديگر مزايا و شاخص هاي اين مجتمع وجود ويد ها يا فضاهاي بازي مي باشد كه در طبقات تجاري در نظر گرفته شده است.

جهت چشم نواز تر شدن اين ويدها اقدام به نورپردازي و تزئين آنها شده است. استفاده از حبابهاي ماهي شكل ، آويزهاي پروانه و قاصدك و شاهكار ديگر بخش تجاري ساخت درخت چنار با طراحي و دستان توانمند استاد چيره دست مجسمه سازي جهان مي باشد كه خود اين مجموعه چنار نيز همانند تفرجگاه داراي داستاني مفهومي مي باشد.

ديگر شاخص منحصر بفرد بخش تجاري ويد خاطره است. در اين ويد ديواري به ابعاد ۶/۳ متر در ارتقاع ۱۳ متر قرار دارد. اندازه و كشيدگي اين ويد، ما را بر آن داشت تا ایده ای خاص با اين ويد هماهنگ كنيم كه نشان دهنده يك ديد و روند رو به رشد پروژه باشد(حركت از فرش به عرش).

دوربين و استندي در پائين ديوار طراحي شده است که با سرچ كردن اسم افراد عكس فرد جستجو شده با ليزر بر روي ديواره خاطره مشخص شده و با دوربين كه در محل قرار گرفته قابليت بزرگنمايي را دارد همزمان عكس و اطلاعات مربوطه با پروژكتور روي استند ديوار مجاور قرار خواهد گرفت. اين ديوار حديث شريف من “لم يشكرالمخلوق لم يشكرالخالق” را تداعي خواهد كرد.

در همين راستا عكسي از پروژه در نظر گرفتيم و در تكميل اين ايده در جهت قدرداني از تمام نيروهاي فعال در پروژه آرمان بر آن شديم عكسهاي پرسنل نيز به گونه اي در این عکس قرار گیرد.ايده اي كه تلفيقي از اين دو فرآيند را با هم داشته باشد هم عكسي از پروژه و هم عكسهاي پرسنل در كنار هم قرار گيرند و از كنار هم قرار گرفتن عكسهاي پرسنل در نهايت عكس نماي پروژه را داشته باشيم . با پيشرفت طراحي پروژه و نوع استفاده از متريال گوناگون سنگ ، كاشي ، نقاشي و . . . با توجه نوع كلاژ و دقيق بودن نوع چاپ ، بر آن شديم چاپ روي نوارهاي استيل قرار دهيم و اين نوارها در پس زمينه تصویر پروژه را تشكيل ميدهد و روي آن پيكسلهايي از تصاوير پرسنل قرار مي گيرند و در جهت كاربردي كردن بيشتر ديوار و ارتباط برقرار كردن مخاطب عام و خاص با آن صندلي از جنس همان استيل تهيه شد كه افراد جهت استفاده و ديدن قاب از آن استفاده كنند .